Yakıt tüketimi, sürücülerin araç kullanırken ve seçerken en çok dikkat ettikleri kriterlerin başında geliyor. Otomotiv firmaları da bu durumdan yola çıkarak araçlarını tanıtırken şehir içi, şehir dışı ve karma olmak üzere üç farklı kriter dahilinde potansiyel müşterilerini bilgilendirmeye öncelik veriyor. Peki, yakıt tüketimi nasıl hesaplanır biliyor musunuz? Hadi bu konu hakkındaki detaylara hep birlikte göz atalım.
Kilometre Başına Yakıt Tüketimi Hesaplama Nasıl Yapılır?
Ortalama yakıt tüketimi hesaplama süreci, gayet basittir. Bu işlem için önce aracın yakıt deposu tamamen doldurulur. Ardından kilometre sayacındaki değer ile birlikte aracın deposuna doldurulan yakıtın miktarı bir yere not edilir. Sürüş öncesi işlemler tamamlandıktan sonra araç çalıştırılır ve 50 ila 90 km/s hız limitleri dahilinde belirli bir mesafe kat edilir. Hesaplamadan ideal sonucun alınabilmesi için aracın deposu boşalana kadar kullanılmalıdır. Depo boşaldığında araç durdurulur ve harcanan yakıt miktarının bölüneceği değerin belirlenmesi için kilometre sayacına bakılır. Motosiklet yakıt tüketimi hesaplama yapılırken de süreç aynı şekilde işler.
Kilometre başına yakıt tüketimi hesaplama süreci aracın türüne göre farklılık gösterebilir. Örneğin;
• Traktör yakıt tüketimi hesaplama işlemi esnasında kat edilen kilometre yerine işlenen toprağın büyüklüğü dikkate alınır.
• Tır yakıt tüketimi hesaplama yapılırken aracın tam yüklü olduğu zamanki ağırlığı göz önünde bulundurulur. Benzer durum, kamyon yakıt tüketimi hesaplama için de geçerlidir.
• Elektrikli araç yakıt tüketimi hesaplama sürecinde kilometre başına aracın harcadığı enerji miktarı kilowatt saat cinsinden ölçümlenir. Daha sonra elde edilen değer, litreye dönüştürülür. Her 10 kWh, 1 litreye denktir.
Yakıt Tüketimini Neler Etkiler?
Motorlu taşıtlarda yakıt kalitesini etkileyen faktörler, donanım ve sürücü bazlı olmak üzere ikiye ayrılır. Araç donanımına bağlı faktörleri şu şekilde sıralayabilmek mümkündür:
• Lastiklerin durumu
• Kullanılan yakıtın kalitesi
• Aracın yükü
• Bujilerin yıpranmış olması
• Motor yağı değişiminin aksatılması
• Debriyaj sistemindeki arızalar
• Hatalı fren ayarları
• Şarj dinamosunda ve akü voltajında aksaklık
Yakıt tüketimini olumsuz etkileyen faktörleri ortadan kaldırmak için aracın periyodik bakım süreçlerini aksatmamak gerekir. Tabii bir de sürüş esnasında şu tarz durumlardan kaçınılmalıdır:
• Trafiğin yoğun olduğu saatlerde araç kullanmak
• Sürüş esnasında yüksek hızlara çıkmak
• Motoru soğuk halde bırakmak
• Rölantideyken motoru ısıtmak
• Gaz ve fren pedallarına idealden fazla basmak
• Klima ile havalandırma yerine camları açmak
Yukarıda sıralanan tüm faktörlerden bağımsız olarak hava ve yol şartları da yakıt tüketimini etkileyebilir. Kötü hava ve yol durumunun yakıt tüketimi üzerindeki olumsuz etkilerini azaltmak için mümkün olduğunca ideal şartların oluşması beklenebilir.
Yakıt Tüketimini İyileştiren İpuçları Nelerdir?
Aracınızı kullanırken harcadığınız yakıtın ideal seviyeyi aşmaması için aşağıda sıralanan detaylara dikkat edebilirsiniz.
Lastiklerin Basınç Düzeyini İdeal Seviyede Tutun
İnik lastikler, yola karşı çok daha yüksek yuvarlanma direncine sahiptir. Bu direncin yüksek olması, kat edilen her kilometrede lastiklerinizin daha fazla sürtünme ve direnç oluşturmasına neden olur. Dolayısıyla yakıt tüketimi artar. Bu durumdan kaçınmak için aracınıza takılı durumdaki lastiklerin hava basınçlarının ideal düzeyde kalmasına özen gösterebilirsiniz.
Araca Fazladan Ağırlık Yüklemeyin
Özellikle tatil dönemlerinde otomobillere haddinden fazla eşya yüklenmesi, sık rastlanan bir durumdur. Benzer durum farklı senaryolarla traktör, kamyonet gibi araçlar için de geçerlidir. Ancak araca yüklenen her ekstra 50 kilogramın, yakıt tüketimini %2 artırdığı unutulmamalıdır. Bu nedenle yakıt tüketimini azaltmak için araca gereğinden fazla ağırlık yüklemekten kaçınılmalıdır.
Sürüş Esnasında Havalandırma Amacıyla Camları Açmayın
Sürüş esnasında camların açılması anlık yakıt tüketimi hesaplama aşamasında sürücü aleyhine sonuçların çıkmasına neden olan durumlar arasındadır. Haliyle aracınızla trafikte ilerlerken yolcu kabinini havalandırmak için camları açmak yerine klima kullanmayı alışkanlık haline getirebilirsiniz.
Aracınızı Çok Hızlı ya da Çok Yavaş Sürmeyin
Yolda seyir halindeyken aracınızın motoru rüzgâr direncinin üstesinden gelmek için daha fazla çalışır. 100 km/s hıza çıkıldığında aracın yakıt tüketimi %15 kadar artar. Benzer durum 50 kim/s gibi düşük hızlar için de geçerlidir. Optimum yakıt ekonomisi elde etmek için sürüş esnasında hızınızın 50 ila 90 km/s aralığında kalmasına dikkat edebilirsiniz.
Hızlanırken Gaz Pedalına İstikrarlı Güç Uygulayın
Hızlanırken gaz pedalına istikrarlı güç uygulamak, araç yakıt tüketimi hesaplama işlemi yaptığınızda çok daha iyi sonuçlar elde etmenize yardımcı olur. Çünkü hızlanma aşamasında bir anda yüksek devirlere çıkılması, motorun harcadığı yakıt miktarını yükseltir.
Aracınızı En Yüksek Viteste Kullanın
Motorun düşük devirde dönmesi, yakıt tüketiminin ideal limitlerde kalmasını sağlar. Otomatik vitesli bir araç kullanıyorsanız, motorunuzun düşük devirde dönmesi için hız sabitleyiciyi aktif hale getirebilirsiniz. Manuel araçlarda aynı avantajı elde etmek içinse en yüksek viteste kalınmalıdır.
Sıkça Dur-Kalk Yapmamaya Çalışın
Sıkça dur-kalk yapmak, motora çok daha fazla yük binmesine sebep olur. Dolayısıyla harcanan yakıt miktarı ideal seviyenin kolayca üzerine çıkar. Bu durumdan kaçınmak için trafiğin yoğun olduğu saatlerde daha tenha olan alternatif rotalara yönelebilirsiniz. Trafiğin yoğun olduğu bir yolu kullanmanız gerekiyorsa, üç dakikadan fazla aracınızın sabit kaldığı anlarda motoru kapatabilirsiniz.
Sert Frenden Kaçının
Yakıt tüketimini azaltmak için sert frenden de kaçınmanız gerekir. Bunun için önünüzde giden araçlar ile aranızda ideal mesafe olmasına özen gösterebilirsiniz. Üstelik bu sayede kaza riskini de kayda değer oranda azaltmış olursunuz.
Aracınız kullanırken karşılaşabileceğiniz risklere hazırlıklı olmak için kasko sigortası sizlerle!