Size Nasıl Yardımcı Olabiliriz?
AXA Blog

Dijital Ehliyet Nedir? Dijital Ehliyet Nasıl Alınır?

31.07.2023 / Son Güncelleme: 18.01.2024

"Dijital ehliyet nedir ve dijital ehliyet nasıl alınır?" konusunda özellikle ticari araçları kullanan sürücülerin bilgi sahibi olması gerekmektedir. Kamyon, tır, otobüs gibi yolcu ve ticari eşya taşımakta olan tüm araçları kullanan sürücülerin dijital ehliyet sahibi olması gerekiyor. Sürücünün sahip olduğu bu ehliyet aracın vites kutusundaki yuvaya yerleştirilen takograf cihazına okutulmaktadır. 

Takograf sürücünün denetlenmesini sağlamaktadır. Bu cihazla sürücünün aracı ne kadar süre kullandığı, hızının ne kadar olduğu gibi bilgiler denetlenebilmektedir. Takograf kartları üzerinde iki yuva bulunur. Bu sayede farklı sürücülerin dijital ehliyetleri ayrı yuvalara yerleştirilebilir. 

Dijital Ehliyet Nedir?

"Dijital ehliyet nedir?" incelendiğinde ticari araçların sürülebilmesi için sahip olunması gereken ehliyet olduğu görülmektedir. Ticari olarak yolcu ya da eşya taşıyan bütün sürücüler bu ehliyeti almalıdırlar. Dijital ehliyet olmadan ticari araçlar kullanılamaz. 

Bu ehliyetlerin takıldığı takograflar trafik güvenliği için geliştirilmiş cihazlardır. Yurt içinde olduğu gibi uluslararası yolcu ve eşya taşıyan araçlarda da mutlaka olmalıdır. Aksi takdirde o aracın yurt dışına çıkmasına izin verilmemektedir. Aracın takografı olması ve dijital ehliyetin de bu takografa okutulması trafiğe çıkması için gerekmektedir.

Sayısal Takograf Nedir?

"Sayısal takograf nedir?" incelendiğinde bunun dijital takograf olarak da adlandırıldığı görülmektedir. Uluslararası anlaşmalar gereği kullanılması gerekli olan bu cihaz dijital kartlarla çalışırlar. Sürücülerin sahip oldukları dijital ehliyetin bilgileri kayıt altına alınır. Bu bilgileri kontrol etmek için şirketin, emniyet görevlilerin ve yetkili servislerin ayrı kartları bulunur. Denetimlerde bu kartlar ile istendiği an yapılır. Takograf ile kontrol edilebilecek bilgiler arasında şunlar yer alır.

Sürücünün aracı kullanım sürelerini kayıt ederek kontrol edilmesini sağlar
Sürücünün hızını kayıt eder
Hız sınırının geçilmesi halinde bunu kayıt altına alır
Hafızasında topladığı bilgileri istendiği takdirde yazıcı ile çıktı olarak verir.

Dijital Ehliyet Başvurusu Nasıl Yapılır? 2023

Dijital ehliyet Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) tarafından verilmektedir. "Dijital ehliyet başvurusu nasıl yapılır 2023" araştırması yapan kişilerin başvurularını TOBB sitesine girerek yapabilirler. Bu şekilde başvuru yapılmasının ardından gerekli ücret yatırılması ile birlikte ehliyeti almak mümkün olur. 

Bu ehliyetin alınması için kişinin bazı belgelere sahip olması gerekmektedir. Kişinin ticari araçları kullanmaya uygun ehliyetinin ve SRC belgesinin olması şarttır. SRC olmadığı takdirde başvurunun yapılması mümkün olmaz. 

Dijital Ehliyet Nasıl Alınır?

"Dijital ehliyet nasıl alınır?" incelendiğinde öncelikle kişinin başvurusunu TOBB resmi sitesi olan STAUM TOBB olan siteye girmesi gerektiği görülmektedir. Bu şekilde siteye giriş yapıldığında sitenin sağ üst kısmındaki kart işlemleri bölümünden online başvuru yapılır. Bu başvuru aslında bir ön başvuru olarak kabul edilebilir. Çünkü ehliyetin alınması için gerekli belgelerin belirtilen merkeze elden teslim edilmesi gerekmektedir. 

Site üzerinden yapılan başvuru sonucunda eğer bu ehliyeti almaya uygun görülmesi halinde basılması için hazırlık yapılır. Ama kişi belgeleri teslim etmeden ve kart ücretini yatırmadan basılmaz. Dijital ehliyet için kişi kendisi, vekaleten başka tarafından da yapılabilir. Yalnız vekaletin noterden verilmiş olması gerekmektedir. 

Dijital Ehliyet İçin Gerekli Evraklar Nelerdir?

Online başvuruyu yapan kişilerin ehliyetlerini alabilmeleri için gerekli tüm belgeleri hazırlayarak seçtikleri merkeze götürmeleri gerekir. Verilmesi gereken belgeler arasında kart ücretinin de dekontu bulunmaktadır. Bundan dolayı öncelikle ücretin ödemesinin yapılması gerekir. "Dijital ehliyet için gerekli evraklar nelerdir?" sorusuna şu şekilde cevap verilebilmektedir.

TC. Kimlik belgesi ve fotokopisi
İmza sirküsü ve fotokopisi
Vergi levhası fotokopisi
Oda kayıt belgesi
Servis kaşesi
Servis yetki belgesinin fotokopisi
Kart ücretinin yatırıldığını gösteren dekont
Üçüncü kişi tarafından kart teslim alınacaksa resmi vekaletname

Dijital Ehliyeti Kimler Alabilir?

 

"Dijital ehliyeti kimler alabilir?" araştırıldığında bunun sadece sürücüler tarafından değil, şirketler, yetkili servisler ve denetim için alınabildiği görülmektedir. Trafik güvenliği açısından yasal olarak kullanılması zorunlu olan bu ehliyeti yurt içinde ya da uluslararası olarak yolcu ve eşya taşımacılığı yapan kişiler almalıdırlar. 
SRC1,SRC2, SRC3, SRC4 ve SRC5 belgesine sahip olan kişilerin bu belgeyi almaları mümkün olur. Ticari olarak yolcu ve eşya taşımaya başlayacak olan kişilerin öncelikle SRC belgesi almaları gerekmektedir. SRC alınmadan dijital ehliyet almak için başvuru yapılması mümkün olmaz. 

Dijital Ehliyet Başvuru Sonucumu Nasıl Öğrenebilirim?

 

"Dijital ehliyet başvuru sonucumu nasıl öğrenebilirim?" sorusuna cevap olarak başvuru yapılan internet sitesinden olarak verilebilmektedir. TOBB resmi sitesine girdiğinizde bu sağ üst köşede bulunan başvurum ne aşamada adlı bölümden kontrolü yapılmaktadır. Sorgulama ile başvurunun hangi aşamada olduğunu kolayca öğrenebilirsiniz. 

Alınan dijital ehliyetin belli bir kullanım süresi bulunur. Süre sonunda ise kartın mutlaka yenilenmesi gerekmektedir. Yenilenmediği takdirde sürücünün ticari amaçla yolcu ve eşya taşımasına kanunlar izin vermemektedir. Şirketler ve sürücüler aldıkları dijital ehliyeti beş yıl sonunda yenilemelidirler. Denetim için alınan kartlar iki yıl servislerin kartlarının süresi ise bir yıldır. Bu sürelerin sonunda mutlaka yenilenmesi gerekir.